VERSLAGEN & FOTO'S

Gepubliceerd op 23-08-2005 om 11u08 door Internationale Solidariteit

Datum: Zaterdag 07 mei 2005
Plaats: Palestina en IsraŽl

Tussen 7 en 14 mei bezocht een delegatie van het ABVV Israël en Palestina. Hieronder lees je een kort persoonlijk verslagje van dit bezoek, geschreven voor de jongeren.
Een uitgebreid verslag van de reis vind je op de website van het Federaal ABVV.

Al heel mijn leven hoor ik in het nieuws onheilsberichten uit Israël en Palestina. Nu kreeg ik de kans om eens met mijn eigen ogen te gaan kijken en luisteren, en hier lees je enkele indrukken.
De eerste twee dagen waren we op bezoek bij de Israëlische vakbond Histadroet, met als uitvalsbasis Tel Aviv. Geleidelijk aan lieten ze ons proeven van de realiteit aan de Israëlische kant. Zo bezochten we een kinderdagopvang van de vrouwenorganisatie Na’Amat – zij ijveren voor meer verdraagzaamheid door joodse en Arabische kindjes samen op te vangen. We kregen ook de kans om een hypermodern ziekenhuis te bezoeken, een textielfabriek en de grootste voedingsfabriek van Israël. We gingen tot in Sderot, een stadje op een boogscheut van de Gazastrook. Daar hoorden we verhalen over mortiergranaten die worden afgeschoten vanuit Gaza, zagen we de militairen, … Voor het eerst werd daar echt duidelijk dat we in een land in oorlog waren.

Het bezoek aan Israël werd afgesloten in Jeruzalem. De vertegenwoordiger van de Internationale Arbeidsorganisatie voor Gaza en de Westelijke Jordaanoever legde ons uit welke de moeilijke arbeidsomstandigheden zijn in de bezette gebieden: de werkloosheid is er heel hoog, doordat de Palestijnen niet meer in Israël mogen werken en de industrie in Palestina bijna volledig lam ligt. Hierdoor zijn de Palestijnen vooral aangewezen op overleven.

Terry, een Palestijnse lerares uit Oost-Jeruzalem, toonde ons hoe de muur, de checkpoints en de nederzettingen het dagelijkse leven van de Palestijnen beïnvloeden. Zelf woont ze op een paar meter van de muur. Haar man is afkomstig uit Aboe Dis, aan de overkant van de muur op de Westelijke Jordaanoever, en mag dus officieel niet bij haar thuis blijven. Hun kinderen mogen hun grootouders in Aboe Dis niet bezoeken. Ook volgt de muur helemaal niet de internationaal erkende grenzen: de muur kronkelt maar voort, en beknibbelt hele stukken van wat Palestina zou kunnen zijn. En overal voorbij de muur worden op de heuveltoppen nieuwe joodse nederzettingen gebouwd, verbonden door wegen die enkel door Israëli mogen worden gebruikt. Het is één ding hierover te lezen, maar de werkelijkheid slaat hard aan.

We sloten de dag af met een bezoek aan Israëlische vredesactivisten, die zich niet willen neerleggen bij de argumenten rond veiligheid en ijveren voor de terugtrekking van Israël uit de bezette gebieden.

En zo kwamen we terecht in de bezette gebieden. Aan de rand van Jeruzalem is er een checkpoint en meteen daarna ben je in Ramallah, waar Arafat jarenlang opgesloten zat in zijn hoofdkwartier. Na een ontmoeting met de Palestijnse minister van arbeid, trokken we verder landinwaarts richting Nabloes. Eerst op Israëlische wegen (die enkel toegankelijk zijn voor de kolonisten), maar later toch noodgedwongen via de omwegen die de Palestijnen moeten doen: er was een grote bijeenkomst van joodse kolonisten ter ere van de onafhankelijkheid van Israël, en dus mochten we toch niet door. Aan de ingang van Nabloes is er een grote checkpoint. Tot voor kort mochten de inwoners van de stad daar niet voorbij, maar nu leek er beterschap te zijn. Voorbij de checkpoint werden we verwelkomd door de mensen van de Palestijnse vakbond PGFTU. Zij leidden ons door hun stad, die het zichtbaar zwaar te verduren heeft gehad onder de bommen. Moyaad en Ameed legden ons uit hoe zij proberen de jongeren warm te maken voor vakbondswerk. En er is werk aan de winkel, want 60% van de Palestijnen is jonger dan 35! Maar het is moeilijk want veel mensen hebben geen echte job, en iedereen moet eerst zien te overleven. Abla had het over de moeilijke situatie van de vrouwen: als er geen werk is, zijn de vrouwen de eersten die thuis moeten blijven, en zij zijn het die het huishouden dragen. We bezochten in Nabloes ook één van de vluchtelingenkampen, waar Palestijnen leven die vroeger in Israël woonden maar door (burger)oorlog gedwongen werden te verhuizen. Zij hopen nog steeds dat ze ooit zullen kunnen terugkeren.

We sloten ons bezoek van de Palestijnse gebieden af in Betlehem, waar we nog eens de muur, de checkpoints en de joodse nederzettingen in hun volle glorie konden aanzien.
Het was spijtig dat we weinig konden communiceren met de mensen die we tegenkwamen: de Palestijnen willen heel graag aan de buitenwereld laten zien wat hun leven is, en hoe de oorlog hun leven helemaal beheerst. Toch kregen we ook veel moppen te horen: humor helpt om te overleven en maakt ook de hele tragedie van de situatie duidelijk.

Tot slot, een zinnetje van een Palestijnse vakbondsman die de hele situatie anno 2005 samenvat: “de Israëli willen vrede, zij willen op hun gemak leven, wij willen eerst en vooral brood!”

Françoise Vermeersch, mei 2005

Foto's:

De afscheidingsmuur nabij Betlehem

Checkpoint Nabloes

Labo ziekenhuis vluchtelingenkamp

Kinderopvang in vluchtelingenkamp

Veel Palestijnen wonen in vluchtelingenkampen

In Nabloes werden vele woningen gebombardeerd

Soek (Oost-Jeruzalem), ook gekoloniseerd

Een nederzetting nabij Betlehem