Ook in West-vlaanderen willen we een eerlijk deel van de koek!

Gepubliceerd op 15-12-2018 om 13u50 door ABVV West-Vlaanderen
Eerlijk deel van de koek!

“De afgelopen drie jaar verloren de Belgische werknemers voor 2.3% aan koopkracht. Daarnaast zagen de BEL20 ceo’s hun inkomsten in 2017 stijgen met maar liefst 13%.”

Dit schril contrast, afgeleid uit studies van het Federaal Planbureau en hetEuropean Trade Union Institute zijn voor het ABVV redenen genoeg om het jaar af te sluiten met een duidelijke actie: werknemers creëren mee de welvaart en verdienen dan ook hun rechtmatig deel van de koek!

Voor meer koopkracht
“De afgelopen jaren werden werknemers getroffen door een hele waslijst aan besparingsmaatregelen door de regering Michel. Mede door de indexsprong, lage loonstijgingen, stijgende elektriciteit- en waterfacturen, afbouw van openbare voorzieningen, komen veel gezinnen steeds meer in de problemen om op het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen” vertelt Erik Van Deursen, provinciaal secretaris van het ABVV.

“Daarnaast is er de Jobdeal van de regering, waarin een reeks maatregelen zitten die het opnieuw gemunt hebben op de koopkracht van de werknemers. Hierbij verwijzen we naar de plannen die er zijn om de barema-anciënniteit af te schaffen, en de versnelde daling van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd.”

Reken ook niet op een loonstijging, want de regering legt de lonen de komende jaren aan banden met de loonwet. Een eerste inschatting leert dat er simpelweg geen onderhandelingsmarge zal zijn voor 2019-2020.

Voor onze provincie maakten we de rekening voor de top 25 West-Vlaamse bedrijven. Het afgelopen boekjaar zagen die hun omzet stijgen met 9.87%, goed voor zo’n € 1.352.399.602,64. Hun winst steeg met 7.1%, in totaal € 611.963.103.

Stel dat we iedere werknemer in die bedrijven hun loon met 3% doen stijgen, dan kost dit die werkgevers ongeveer € 60 miljoen euro, net geen 10% van hun totaal gemaakte winst. We mogen dus zeker concluderen dat een compensatie voor het geleden koopkrachtverlies de concurrentiepositie van de grote West-Vlaamse bedrijven niet onder druk zet én dat er wel nog genoeg onderhandelingsmarge is om de komende onderhandelingen voor een Interprofessioneel Akkoord (IPA) te voeren.

Het ABVV voert daarom actie om een eerlijk deel van de koek voor de werknemers te eisen. “Als ceo’s en aandeelhouders hun inkomsten zagen stijgen de laatste jaren, dan verdient de werknemer die mee de meerwaarde creëert een eerlijk deel van de koek” besluit Erik Van Deursen.