ACTUALITEIT

Heb jij je studietoelage (2017-2018) al aangevraagd?

Gepubliceerd op 18-10-2017 om 09u34 door Jongeren

Ben je nog helemaal mee? Heb je recht op een studietoelage? Of weet je het niet goed? Contacteer ons en wij helpen u graag verder.

Wat moet je weten?

Voor kleuters is er een vast bedrag van 94,98 euroVoor leerlingen in het lager en het secundair onderwijs ligt de toelage tussen 106,86 euro en 1.174,90 euro per jaar.Voor studenten in het hoger onderwijs varieert het bedrag tussen 261,20 en 4.042,25 euro per jaar, afhankelijk van of die bijvoorbeeld op kot zit.

Deze bedragen kunnen hoger zijn in bepaalde specifieke gevallen. Ongeveer 1 op de 4 leerlingen komt in aanmerking, dus als je twijfelt, zoek het zeker uit! Wij helpen je daarbij.

Of je recht hebt en op hoeveel hangt af van:

Het inkomen

De nationaliteit (je moet de Belgische nationaliteit hebben of gelijkgesteld)

De opleiding

De gezinssituatie

Een studietoelage kan al aangevraagd worden vanaf de 1e kleuterklas.  Je kan de toelage online of op papier aanvragen. Aanvragen voor 2017-2018 kan nog tot 1 juni 2018! Wacht echter niet zo lang en kom nu al bij ons langs.

Hoe verloopt een aanvraag?

Zodra je dossier is geregistreerd krijg je daarvan een seintje. De afdeling School- en Studietoelagen kijkt na of je alles correct en volledig hebt ingevuld en of alle gevraagde documenten erbij zitten. Alles compleet en je hebt recht? Dan wordt de toelage betaald.

Niet compleet? Dan krijg je een berichtje met de vraag om alsnog de ontbrekende informatie op te sturen. Ook wijzigingen bijvoorbeeld in je inkomen of gezinssituatie moet je gelijk schriftelijk melden.